Der findes mange menneskelige aspekter ved at udvikle software: man skal lære nye ting, løse nye typer problemer, tænke abstrakt, være omstillingsparat og interagere med andre mennesker (både i det daglige samarbejde og igennem koden eller dokumentationen). Man skal også kunne håndtere kritik af dét man har lavet, og man skal selv uddele både ros og konstruktiv kritik til andre. Hvordan gør man det sidste på den mest hensigtsmæssige måde?
Man skal også kunne sætte sig ind i hvordan andre, med fx en anden uddannelsesbaggrund end én selv, bruger en applikation, som man har lavet. Slutbrugeren har ikke den samme tilgang til brugen af applikationen, som dén person der er udvikler. Slutbrugeren har også andre erfaringer og tager dermed ikke de samme ting for givet.
I et team af softwareudviklere er det også vigtigt at dele ud af sin viden til de andre, samt lytte og modtage gode råd, tips & tricks fra de andre. På den måde får man et bedre team, som kan løse opgaver hurtigere. Hvis koden tilmed bliver skrevet så den er læsbar og godt struktureret osv., så vil det medføre færre fejl i koden – og den vil være nemmere at arbejde videre på i fremtiden. Dvs. igen en bedre team-performance.
En af mine kolleger refererede for nyligt til en blog, der nævnte en række punkter, som enhver udvikler/programmør bør følge. De er taget fra denne bog: The Psychology of Computer Programming.
Her er de 10 bud:
The Ten Commandments of Egoless Programming:
- Understand and accept that you will make mistakes. The point is to find them early, before they make it into production. Fortunately, except for the few of us developing rocket guidance software at JPL, mistakes are rarely fatal in our industry. We can, and should, learn, laugh, and move on.
- You are not your code. Remember that the entire point of a review is to find problems, and problems will be found. Don’t take it personally when one is uncovered.
- No matter how much “karate” you know, someone else will always know more. Such an individual can teach you some new moves if you ask. Seek and accept input from others, especially when you think it’s not needed.
- Don’t rewrite code without consultation. There’s a fine line between “fixing code” and “rewriting code.” Know the difference, and pursue stylistic changes within the framework of a code review, not as a lone enforcer.
- Treat people who know less than you with respect, deference, and patience. Non-technical people who deal with developers on a regular basis almost universally hold the opinion that we are prima donnas at best and crybabies at worst. Don’t reinforce this stereotype with anger and impatience.
- The only constant in the world is change. Be open to it and accept it with a smile. Look at each change to your requirements, platform, or tool as a new challenge, rather than some serious inconvenience to be fought.
- The only true authority stems from knowledge, not from position. Knowledge engenders authority, and authority engenders respect – so if you want respect in an egoless environment, cultivate knowledge.
- Fight for what you believe, but gracefully accept defeat. Understand that sometimes your ideas will be overruled. Even if you are right, don’t take revenge or say “I told you so.” Never make your dearly departed idea a martyr or rallying cry.
- Don’t be “the coder in the corner.” Don’t be the person in the dark office emerging only for soda. The coder in the corner is out of sight, out of touch, and out of control. This person has no voice in an open, collaborative environment. Get involved in conversations, and be a participant in your office community.
- Critique code instead of people – be kind to the coder, not to the code. As much as possible, make all of your comments positive and oriented to improving the code. Relate comments to local standards, program specs, increased performance, etc.
Et 11. “bud” som jeg også mener er vigtig, er at man altid bør skrive læsbar kode. Man bør tænke på den næste person, der skal læse, modificere eller finde fejl i koden, og tænke på at gøre hans eller hendes job så nemt og smertefrit som muligt (i stedet for kun at tænke på at udføre sin egen opgave så hurtigt som muligt).
Der kan dog opstå situationer hvor andre krav (fx performancekrav) vejer højere på vægtskålen end kodens læsbarhed, og derfor må man af og til gå på kompromis mht. læsbar kode. Men som hovedregel er det en god ide at være opmærksom på at koden kan læses af andre end én selv, da man skrev den.
Hvad synes du om disse bud og har du andre “bud” som du synes man bør følge?