Det er velkendt at spil og involvering fører til hurtigere og mere intens læring hos børn, men virker det også for voksne? Efter min mening er svaret entydig: ja!
De seneste par år har jeg arbejdet som agil/lean konsulent i Group IT i Danske Bank hvor jeg har været med til at udbrede og implementere bl.a. Scrum og Kanban. Her har vi fra starten af gjort meget umage med at skabe et innovativt og interessant læringsmiljø og har hentet inspiration fra hele verden.
Indlæring via læringsspil som Kanban Software Game, Kanban Pizza Game, Balloon-Requirement game, m.v. har flere fordele sammenlignet med traditionel klasseundervisning:
- Alle bliver aktiveret
- Teorien bliver karikeret og deltagerene har mulighed for at sætte sig hurtigere ind i tankerne bag
- Det er lettere at perspektivere situationer fra spillene til situationer i dagligdagen
Én af de bedste ting jeg, som underviser, får ud af læringsspillene er den energi det tilfører seancen. Udført korrekt, vil folk deltagerne både have en sjov dag og samtidig komme fra stedet med brugbar viden der kan sættes handling på.
I starten af december deltog jeg i mit første Agile Games Night (AGN) i Aarhus og i slutningen af januar deltager jeg, naturligvis, igen. Ved disse møder samles agile ildsjæle for at dele og diskutere forskellige spil og lege der kan anvendes i læringssituationer, retrospektivemøder, team building, m.v.
Hvor kommer så denne tilgang til læring? Tjae, jeg ved det ikke, men gamification (at tilsætte spilelementer på atypiske steder) har længe været et buzzword i den kommercielle verden ligesom alternative undervisningsmetoder har sneget sig ind i bl.a. folkeskolen.
På denne blog, her på qed.dk, vil jeg løbende komme med indspark om læringsspil, processer, metoder og alt hvad der rører sig inden for den kategori.
Jeg spiller mig til bedre kendskab til italiensk grammatik, med en app til min telefon som hedder duolingo, af en eller anden grund gør det hele meget sjovere at man får points og lingots for at sammensætte sætninger på den rigtige måde. Lyder spændende med keban spil, selvom det sikkert er mere om sammenarbejde og derfor ikke så godt til en app, som man kan køre mens man venter på bussen eller i køen i supermarkedet. Under alle omstændigheder er gammification noget som får mig til at koncentrere mig mere om indlæringen.
Der er mange elementer i de læringsspil som jeg har afprøvet. Ét af dem er team samarbejde hvorfor en elektronisk udgave ikke nødvendigvis vil gavne. Jeg har hørt om online simuleringer, som fungerer ved undervisning af distribuerede teams.
På min engelske blog har jeg skrevet lidt mere om Kanban Software Game og Kanban Pizza Game:
http://agilerasmus.com/post/37781624825/kanban-via-learning-games
Jeg spiller mig til bedre kendskab til italiensk grammatik, med en app til min telefon som hedder duolingo, af en eller anden grund gør det hele meget sjovere at man får points og lingots for at sammensætte sætninger på den rigtige måde. Lyder spændende med keban spil, selvom det sikkert er mere om sammenarbejde og derfor ikke så godt til en app, som man kan køre mens man venter på bussen eller i køen i supermarkedet. Under alle omstændigheder er gammification noget som får mig til at koncentrere mig mere om indlæringen.
Der er mange elementer i de læringsspil som jeg har afprøvet. Ét af dem er team samarbejde hvorfor en elektronisk udgave ikke nødvendigvis vil gavne. Jeg har hørt om online simuleringer, som fungerer ved undervisning af distribuerede teams.
På min engelske blog har jeg skrevet lidt mere om Kanban Software Game og Kanban Pizza Game:
http://agilerasmus.com/post/37781624825/kanban-via-learning-games